Kvartalets Medlem Nr 1 2016 Berg och Byggteknik i Norberg

Kvartalets Medlem Nr 1 2016 Berg och Byggteknik i Norberg
21 januari, 2016 BEF

Berg och Bygg i Norberg – Det har börjat med en hink proppgrus för oss alla i familjen!

 En riktig veteran i branschen och en som börjat från grunden och gått den långa hårda vägen är Kurt Sjökvist. Idag pensionär, men ändå delaktig som styrelseordförande och med där bakom kulisserna för sina tre söner, Mikael, Matthias och Oscar, som idag driver firman, Berg och Byggteknik i Norberg.

När jag en kulen och snövit marsmorgon får chans att prata med Kurt på telefon, berättar han sin historia för mig. Intressant och levande. Kurt är en mycket bra berättare, med rapp replik och en förmåga att beskriva saker på ett mycket målande sätt.

Med kaffe och telefon i hand får jag höra om Kurts resa som ung grabb i gruvan i Norberg till en framgångsrik och engagerad bergsprängningsentreprenör och företagsledare.

Jag hade tur som lyckade få tag på honom. Han berättar för mig att han och fru Lena ofta har svårt att få tiden att räcka till. Trots att de numera är pensionärer.

De är ofta på resande fot och jag har lyckats fånga Kurt mellan två resor. En till Finland, där han och Lena spenderat två veckor i föräldrahemmet i Närpes. Ett ställe som Kurt älskar att vara på. Det ligger vackert vid havet och här finns det alltid något att göra. Och nu i helgen går färden till Teneriffa. -Lena gillar ju sol och värme mycket mer än jag, men jag följer med!

Jag frågar Kurt om de reser mycket. Svaret blir ja. Det har blivit både en båtresa i 22 dagar på Panamakanalen, resor till Japan, Nya Zeeland och Australien de senaste åren.

 

Det var 1987 som Kurt tillsammans med sina två bröder, Johan och Christer grundade

företaget Berg och Byggteknik i Norberg. Redan då hade Kurt och hans bröder många års erfarenhet av branschen.

-Min farsa och bror jobbade i Norbergs Gruvförvaltning och när de kom hem med sina lönekuvert så var deras dubbelt så tjocka som mitt. Det var bra betalt. Så som 20-åring började jag också i gruvan.

1967 lades gruvan ned och Kurt startade sin entreprenörsbana och flyttade till Stockholm.

Första jobbet var Huddinge sjukhus och det var ett jättejobb på denna tiden.

-Jag jobbade som bergborrare och det var 2 000 000 kubikmeter som skulle sprängas bort.

Efter lumpen så hamnade Kurt på ett annat stort jobb på Verkö i Karlskrona, där en kärnreaktor skulle byggas. På den tiden var det luftdrivna borrvagnar, och ’även detta var ett gigantiskt bergjobb, plansprängning av 2 000 000 kubikmeter berg.

1970 flyttade Kurt tillbaka till Norberg och började åter jobba i gruvan. Det var då han träffade  kärleken. Lena och han gifte sig och de två första pojkarna, Micke och Matthias föddes.

Arbetet i gruvan var tungt. Kurt arbetade som både stigortsdrivare och ortdrivare under ett par år. Man borrade med handhållna borr och drev en tre km lång ort mellan två gruvor. Jobbet som stigortsdrivare var speciellt tufft. Kurt berättar, -Man fick stå på en vagn och borra rakt upp. Vattnet  forsade ned över kroppen och fyllde stövlarna på en!

Nästa arbetsplats blev ett företag som hette Bergteknik och låg i Fagersta. Livet rullade på och yngste pojken Oscar föddes.

Det var under denna tid på Bergteknik som Kurt åkte iväg på ett utlandsjobb till Afrika.

Året var 1981. -Men det var en tuff upplevelse, en av de värsta i mitt liv, fortsätter Kurt.

Med familjen hemma i Norberg, for Kurt iväg till Nigeria. Ett inte helt ofarligt ställe att vara på. I 40 graders värme arbetade de 12 timmar om dagen. Kurt åkte på en riktig magåkomma, och gick ned 25 kg på tre månader. Lena kände inte igen honom när han kom hem.

1987 så bildar sedan Kurt tillsammans med sina två bröder, Johan och Christer,  Berg och Byggteknik i Norberg AB.  Alla tre bröderna gick in till chefen på Bergteknik, där de  jobbade, och sade upp sig samtidigt. Kurt berättar, -Det blev ju egentligen en katastrof för Bergteknik i Fagersta och han fick lägga ned efter ett tag. Det vi gjorde var egentligen inte juste, man gör inte så. Men så var det.

Hela familjen har alltid varit engagerad i arbetet med att driva företaget. Många diskussioner har det blivit och många skisser på borr och tändplaner har arbetats fram på på köksbordet.

Kurt berättar, -Efter alla år Lena väl insatt i hur det går till att spränga berg. Det hon inte hört och vet är inte värt att veta. Starka uppfattningar om hur saker ska göras har det varit. Inte alltid samma åsikt, men alltid jobbat tillsammans i med och motgångar.

Samtidigt som företaget växt och varit framgångsrikt finns också en tragedi i familjeföretaget.

Kurt och Christers äldre bror, Johan, omkom år 2000 i en hemsk arbetsplatsolycka. Johan skulle mäta en form i ett sågverk. Varningssignalen som skulle förvarna innan man startade maskinen som sorterarde stockarna, hade kopplats ur . Johan som höll på att mäta, omkom när maskinen utan förvarning startades och han träffades av en stock.

Genom åren har det blivit en rad stora arbeten, framförallt stora infrastrukturprojekt. Berg och Byggteknik har varit delaktiga i Svealandsbanan, Mälarbanan och Bottniabanan. De har varit med om en del stora motorvägsbyggen, som tex Arboga-Örebro och Västerås-Enköping. Ikea i Västerås och Arlanda Express tillhör också framgångsrika projekt.  De borrar och spränger i 16 bergtäkter.

Nämnas måste också, som den veteran i branschen han är, att Kurt är en av de, som tillsammans med en grupp entreprenörer och med Rune Gustavsson´s hjälp bildade BEF, år 2001.

Idag är det sönerna som aktivt driver företaget.

Kurts yngre bror, Christer driver en bygg och -anläggnings filial till Berg och Bygg.

Men med ca 50 anställda från halva Sverige, 16 borrvagnar, både gula och röda, 6 stycken knutknackare och en ”darda”,  så har grabbarna fullt upp.

Innan jag tackar Kurt för att han tagit sig tid att berätta om sitt liv, sin familj och sitt företag, så hinner vi med att prata om ”skut”.

-Jag har börjat från grunden, burit proppgrus och borrat skut. —Man kunde komma till en bergtäkt där det låg 10 000 skut. Där kunde man stå med handhållen borrmaskin, slangar och kompressorer en hel jäkla månad, vet du! Det var andra tider än idag!

Så blir det dags att säga hej, och önska Kurt och Lena en härlig semester på Teneriffa.

Innan presentationen av Berg och Bygg är klar så måste jag försöka få tag på sönerna också.

Det är de som driver verksamheten idag.

Till slut lyckas jag stjäla lite av Mickes tid, och han hämtar upp mig i Jakobsberg. Han kommer dit direkt efter några arbetsplatsbesök i Stockholmsområdet. Jag frågar om de har många arbetsplatser att hinna med. -Ja, en hel del.. Det är säker 20 olika. Han berättar att han själv är i Stockholm 2-3 dagar i veckan och att Matthias och Oscar är där på heltid. Denna dag är dock Oscar inte på plats i Stockholm.

Vi åker till Brunna, nordväst om Stockholm. Marken här ska förberedas för ett stort industriområde. Det är Kilenkrysset som är beställare, berättar Micke. De både bygger, äger och förvaltar fastigheter. Ute på berget träffar vi Matthias, som denna dag sitter i en borrigg. Jag försöker ställa lite kluriga frågor men ljudet från maskinen överröstar mig. Men han stänger iallafall av den en liten stund och jag får ta några bilder. Det är 500 000 kubikmeter berg som ska bort här och projektet har pågått mer än ett år.

Ett annat jobb de håller på med just nu är ett brobygge i Västberga. Ett komplicerat jobb, där de både spränger, sågar och dardar.

Innan Micke släpper av mig vid pendeln i Kungsängen så passar jag på att fråga vad han tycker om BEF. Han tycker att föreningen har skapat en gemenskap och förståelse för hur kollegorna kan ha det. -Vi alla är i samma situation. -Det är bra med ett forum där man kan träffas, prata och knyta kontakter.

Jag hoppar ur bilen och Micke drar iväg hem för att lösa logistiska situationer som finns i alla familjer. En sak är säker, familjen Sjökvist är en härlig och rörlig familj. Tack för att ni gav mig lite av  er tid.

Anette